Lyhyt matkakertomus 8.-11.10.2015 ruskaretkestä Lappiin

Startti Joensuusta to aamuna. Ensin koneen sulatusta hallissa ja kone lämpimäksi. Keli mitä mainioin, tosin vastatuuli 15-25kt. FP EFJO-EFKI-EFRO-EFKT. Lentoaika 3:30.

Alkumatka mentiin tosiaan aika verkkaisesti suorassa vastatuulessa, joka onneksi kääntyi hieman sivulle EFKI jälkeen. Perillä Kittilässä pieni kunniakierros Levin päällä ja laskuun. Lentoaika n. 3:45. Kone tankkaukseen ja parkkiin siivet aamuaurinkoa kohti, jotta ehtii aamulla sulaa mahd. paljon ennen uutta lentoa.

Kittilän kentällä on yleisilmailu-alue asematason pohjoispäässä, jossa saatiin kone heti sähkökaapin viereen. Ulos pääsee kentältä pohjoispäässä olevasta portista, joka ei ole lukittu (paitsi kun AFIS on auki, silloin portin tulee avaamaan asematason valvoja, nro oli portissa).

La aamuna päätettiin lähteä Ivalon suuntaan. Kone lämpenemään puhaltimella ja auton lumiharjalla kevyt kuura pois koneen päältä, loput kuurat sulatti aurinko. Paikallisen kerhon kaveri kävi moikkaamassa ja tuskaili oman Piperin jääkerrosta. CVZ:ssa ei jäätä ollut, vain kevyt kuura. Kehitysidea: Lämmittimen alumiiniletkuihin vois laittaa vaikka solukumit eristeeksi, niin menis kuuma ilma tehokkaammin perille. Alumiini tunnetusti johtaa lämpöä ulos aika tehokkaasti.

CVZ lähti käyntiin kuin palmun alta ja sitten liikkeelle. Aluksi lennettiin Ylläs-Pallastunturilinjaa Enontekiöön päin ja sieltä kohti Ivaloa. Matkalla käytiin katsomassa pari erämaakenttää Norjan rajan lähellä, tosin niitä ei juuri erottanut missä kohdin ne oli, kun eivät ole aktiivisessa käytössä.

Lapin kairaa oli silmän kantamattomiin, ruskaa pakkasella ei juuri enää näkynyt, lunta kylläkin. Ivalon kenttä oli kiinni, joten sinne ei laskeuduttu, vaan tyydyttiin ohilentoon ja käytiin katsomassa Inari ja Inarijärvi. Sitten kohti Kittilää. Matkalla oli vielä Pokan kenttä.

Su aamupäivällä sitten suunnitelmaa kotimatkalle. Sää Kittilässä puolipilvinen ja Kajaani alueella matala pilvilautta, kuitenkin 2500ft, joten siitä ali sitten. Satelliittikuvan mukaan lautta oli kohtuu laaja ja eteni JNS kohti, joten päätettiin, että seuraillaan tilannetta matkan aikana mennäänkö yli vai ali…

EFKT AFIS oli kiinni kun lähdettiin ja plaani tehtiin vasta ennen EFRO:n tma:ta. Kotimatka tultiinkin sitten kunnon myötäisessä, parhaillaan 35-40kt. Lentoaika lopulta 2:57 :D. Parhaillaan liu´ussa GS 150kt.

Valtimon tietämillä saatiin pilvilautta kiinni ja siitä sitten sen alle. Loppumatka 1800-2000ft, ”pom-pompom-pompotellen” tuulenpuuskissa. EFJO:lla perillä, kone parkkiin.

Mahtava reissu oli, suosittelen, joskin ei siellä Lapin kairassa hirveesti nähtävää ole :D Yksi asia jonka totesin, että VARSINKIN talviaikaan kone pitää olla puhdas ja VAHATTU, niin kuura ei tartu niin pahasti kiinni. Nythän CVZ on aikalailla hyönteisten raatojen sotkema, joten siinä olis meille jäsenille yksi pikku puuha joksikin illaksi :D..

Toinen asia: Finavian kentiltä ei löydy yleisilmailijoille hirveesti infoa, tosin kenttäpäällikön kanssa soittelin ja hän onneksi osasi jotain neuvoja antaa, miten kentällä toimitaan ja mitä löytyy mistäkin. Vaan aika rento oli meininki Kittilän kentällä :D

Lentoterveisin Miika N.